Atlas

稲垣 元則
Motonori Inagaki

2020.6.20(sat) - 2020.7.18(sat)
13:00 - 19:00 日曜・祝日休廊
Closed on Sundays and National Holidays


movie image (sample)
drawing image

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○ [毎日更新] 展示会場での制作風景等のショートムービーを公開
  会期中、毎日会場で作家本人が行なう作品制作や展示替えの模様を撮影、
  ショートムービーとしてウェブ上で公開します。

○ 最終日 関連イベント Closing Live "Atlas"
  2020.7.18 sat, open 19:00 / start 19:30 -
  料金:¥2,000.
  出演:.es (ドットエス: 橋本孝之 & sara) + 林聡
  >> .es Live情報

>> COVID-19感染予防対策について

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刻々と変化する時間の流れを茫洋と広がるアトラス(地図)になぞらえ、
映像とドローイングによるインスタレーションで可変的に構成する、
稲垣元則2年ぶりとなる実験的な展覧会


稲垣元則は90年代初頭よりB4サイズのコピー用紙へのドローイング開始。以降継続的に制作を続け、その数は現在で1万点以上に及びます。また2000年代に入ってからは写真や映像による作品作りにも積極的に取り組み、他と比較し得ない独特な作風で高い評価を獲得しています。
主に木立や海の波間といった自然の風景を題材とした写真や映像作品では、画中に写っていない(写っていないように見える)ものや間合いをこそ捉え、またドローイングではまだ見ぬ世界を絵筆の先から手繰り寄せるように、長年に渡り執拗に描き続けています。
前回2018年の展覧会ではドローイングを中心とした初の作品集の出版記念展として開催。四半世紀に及ぶ自身の制作を掘り下げ再認識する機会となりました。

「Atlas」と題された今回の展示では、新作の映像とドローイング作品を中心としながらも、過去に制作された作品や映像の断片も等価に並置し、一方向的時間軸ではない、渾然一体とした稲垣の作品世界をご覧いただきます。
また今展での新たな試みとして、会期中稲垣本人が毎日会場で作品の制作や展示の入れ替えを流動的に行います。その様子を捉えた映像をショートムービーとして、ウェブ上で毎日公開予定。取り貯められた日々の映像は会期中を通して視聴可能。稲垣の行為の軌跡自体が今展での一つの要素となります。
様々な時間尺度を織り交ぜながら、さらにオンライン発信を有効に活用することで空間的な制限も乗り越えることを目指す今展は、幾層にも時代が積み重ねられた稲垣自身の世界地図の様であると同時に、世界中で見る人それぞれにつながる、始まりもなく終わりもない広大な地図となるでしょう。

展覧会最終日には長年稲垣とのコラボレーションを続けている.es(ドットエス)+林聡による音楽ライブの開催を予定。 また、展覧会に先駆けてオンライン上で作品の先行販売も予定しています。
今展での稲垣元則の様々な試みに是非ともご注目くださいますよう、よろしくお願いいたします。


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作家コメント

Atlas アトラス

私はドローイングを続けることで、自分の成長と老いを観察しています。
私は何ができて、何ができないかを考えます。同じく何ができるようになって、何ができなくなったのかということも考えます。
20歳の頃のようなドローイングはできません。同じく20歳の私が今のようなドローイングをすることはできないでしょう。

人の生活や感情、それによる思考や思想の変化は必ずしも時間軸に沿っているわけではありません。昨日良いと思っていたものが今日悪いと思ったり、それがまた将来許せたりすることもよくあることです。進んだと思っていても後退していたり、停滞していると感じても全く違う場所に飛躍していたりします。それに影響されて私は成長し、また老いてゆきます。それは時間と寄り添いながらもまた別の事象であると考える場合があります。
ドローイングは信じることと疑うことを繰り返す為のフィールドになります。
ドローイングは歩くことで、考えることです。

今回、私はiPhoneで映像を撮影しました。そこには軽く、固定されていない感覚があります。その感覚は継続されているコピー用紙によるドローイングに似ています。周りに余白を作って対象が動くようにするのです。それは先ほどの時間軸と自分の価値観や信じることがずれていることに対しての辻褄を合わせるためのものなのかもしれません。余白によって対象が動くようにしていれば、もし明日自分が別人のように変わってしまっても、また違う見方でこのドローイングの意味を見出せるかもしれません。言い換えればそれは自分と全く違う国や時代の誰かにも繋がってくれるのではないかという希望でもあります。

稲垣 元則 Motonori Inagaki




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○ [Updated daily] Short video of the artist at work

  During the exhibition, a short video will be released on the website every day, featuring the artist at work on site and the rearrangements made to the exhibition.



○ [last day of the exhibition Event] Closing Live "Atlas"

  2020.7.18 sat, open 19:00 / start 19:30 -

  Charge:¥2,000.

  Act:.es (dotes: Takayuki Hashimoto & sara) + Satoshi Hayashi

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This is the experimental exhibition of Motonori Inagaki for the first time in two years.
Comparing the ever-changing flow of time to an atlas (map) that spreads indefinitely, the exhibition will feature a variable installation composed of videos and drawings.

Motonori Inagaki started drawing on B4 size copy paper in the early 90's. Ever since, he has continued to create drawings which now number over 10,000. From the 2000s, he has also been engaged actively with photography and video, and has earned a high reputation for his unique artistic voice that is incomparable.

In his photographs and video works, which mainly focus on natural landscapes such as trees and sea waves, he attempts to capture, within the image, things and spaces that are not visible (or do not seem visible). At the same time, he has persistently continued his drawings, as if hauling in, from the tip of the paintbrush, the yet unseen world.

The previous exhibition in 2018 was held to commemorate the publication of his first collection of works centered around his drawings and served as an opportunity to explore and reexamine his quarter-century creations.



This exhibition, titled "Atlas", will mainly highlight new videos and drawings, which alongside past works and fragments of videos will be shown equally, enabling viewers to witness the world of Inagaki's creations as a whole rather than from a one-way time axis.

Additionally, as a new project for this exhibition, Inagaki himself will be at the venue everyday at work creating and rearranging the installation during the show. The progress will be recorded and released as a short movie which will be updated daily online. These videos will be collectioned and available for viewing throughout the exhibition period. The trajectory of Inagaki's actions is to become one of the very elements that constitute this exhibition.

Aiming to overcome spatial restrictions by interweaving various time scales and making effective use of online platforms, this exhibition, with multiple layers of time, will appear almost like Inagaki's own world atlas. Emerging as a vast map with neither a beginning nor an end, the exhibition will reach out to each individual viewer all around the world.



On the final day of the exhibition, we will present a concert by ".es", who has been collaborating with Inagaki for many years. In addition, the works will be available for purchase online prior to the exhibition.

We look forward to your continued support and hope you enjoy Motonari Inagaki's various attempts at this exhibition.

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[Artist's comment]



Atlas



I keep an eye on my growth and aging by continuing to draw.

I think about what I can and cannot do. I also think about what I can and cannot do more than I used to.

Now I can't draw like when I was 20 years old. Similarly, at the age of 20, I wouldn't have been able to draw like I can today.



Changes in people's lives and feelings, and their corresponding thoughts and ideas, do not always follow the time axis. Things I thought were good yesterday may seem bad today, but can often turn out to be acceptable in the future. Even if I think to have progressed, I may be backing up, or when I feel stuck, I might actually be leaping to a completely different place. Influenced by these things, I grow up and grow old. Although living closely with it, I sometimes think of time as a separate phenomenon.

Drawing becomes a field for repeating the acts of believing and doubting.

Drawing is walking, and also thinking.



This time, I shot videos on my iPhone. There is an airy and unfixed feeling to it. And that feeling is similar to the copy paper drawings I have been continuing. I create blank spaces so that the subject can move around. This may be for filling in the gaps that lie between the aforementioned time axis and my own values and beliefs. As long as space is left for the subject to move, even if I change to be a different person tomorrow, I may be able to find a different perspective on what the drawing means. In other words, it is a kind of hope that it may connect to someone in a completely different country or era.



Motonori Inagaki