からっぽに満たされる
Fill with Empty

高嶋 英男
Hideo Takashima

2025.1.11(sat) - 2025.2.8(sat)
13:00 - 19:00 日曜・祝日休廊
Closed on Sunday and National Holiday




[Attention]
1月31日(金)のみ閉廊時間が18:30となります。
We will close at 18:30 on 1.31 fri.


■ Opening Party : 2025.1.11 sat, 18:00 - *予約・料金とも不要

■ 会期中Live:Fill with Empty
  2025.1.31 fri, open 19:00 / start 19:30
  charge: adv. 3,000円 / door. 3,500円 *予約制 / 定員20名
  *定員に達したため予約受付を終了致しました。
  act: sara(.es)piano, perc / Roger Turner ロジャー・ターナー drum, perc.
  cooperation: 音波舎
  >> Live詳細

-

「からっぽ」の顔を持つ生き物の陶作品で国内外から注目の作家、高嶋英男
待望のギャラリーノマル初個展


この度ノマルでは、東京生まれの現代美術家、高嶋英男の個展を初開催いたします。
多摩美術大学、大学院と東京藝術大学大学院で日本画、工芸、彫刻を学んだ高嶋は、陶や彫刻などで日常にある何気ないもののイメージを拡大、反転させながら作品化している作家です。府中市美術館での公開制作や、岡本太郎現代芸術大賞展での入賞など日本での活躍に加えて、ソウル、台北、高雄、パリ、ブリュッセルなどでも作品が展示されており、国内外から注目を集めています。

高嶋の代表作とも言える「からっぽに満たされる」シリーズは、顔部分に壺の口のような大きな穴がぽっかりと開いている人や動物の陶作品です。陶芸のうつわの外側の形と、内側の空洞が同時に存在することに興味を抱いたことから生まれた作品で、鑑賞者は何もない「からっぽ」からその像の本質について想像を働かせることになります。

ノマルと高嶋の関係は、2023年京都場(京都市)での個展の作品に感銘を受けたノマルの元ディレクター林聡が声を掛けたことから始まりました。今展に先立ち、林の誘いで35周年記念企画として開催した2回の記念展で発表を重ね、待望のノマル初個展となります。
今展では、大きく存在感のあるものから小作品、光を発する作品やドローイングなど、様々なスケールと種類の作品を展示。それぞれが互いに干渉し、共鳴するインスタレーション空間を作り上げます。関西での個展は希少となりますので、ぜひとも会場で多様な「からっぽ」たちと対話ください。高嶋のノマルデビュー展にどうぞご期待ください。

-

作家コメント

「からっぽに満たされる」という作品は、人や動物など生物の顔の部分を花瓶や壺などの陶器の口の部分に置き換えた肖像のシリーズです。ひとつひとつの作品は焼き物の土を使い、手びねりで中を空洞にしながら制作をしています。顔には穴が空いており、その表情は見えませんが佇まいや仕草などから一点一点の存在の輪郭を感じ取ることが出来ます。

「からっぽに満たされる」という言葉は何もないということではなく、多様な可能性を内包する余白に満ちている状態だと言い替えることが出来ます。顔という特徴を表す部分があえて「からっぽ」になることで地と図が反転し、イメージが広がるきっかけが生まれます。

「美術」と「工芸」、「有」と「無」など色々な物事の境界線を行き来しながらその狭間に生まれる存在を捉え、思考や感情の「うつわ」になるようなものを作りたいと思う自分がいます。

高嶋英男



Gallery Nomart presents the first solo exhibition of Hideo Takashima, a celebrated artist known for his evocative ceramic sculptures featuring "empty" faces.

Gallery Nomart is pleased to present the first solo exhibition of Tokyo-based contemporary artist Hideo Takashima.
Takashima studied Nihonga (Japanese painting), craft and sculpture in undergraduate and graduate studies at Tama Art University, and at the Tokyo University of the Arts Graduate School. He is known for his unique approach to ceramics and sculpture, magnifying and inverting the familiar objects of everyday life. Takashima has gained recognition both in Japan and internationally, with notable achievements including a live production at the Fuchu Art Museum and recognition at the Taro Okamoto Award for Contemporary Art. His works have been exhibited in Seoul, Taipei, Kaohsiung, Paris and Brussels, garnering attention from global audiences.

Takashima’s signature series, "Fill with Empty", features ceramic sculptures of humans and animals with large, gaping holes in place of their faces, resembling the mouths of vases. By presenting an absence where an identity-defining feature—the face—should be, Takashima invites viewers to engage in an open-ended contemplation of presence and emptiness.

Nomart's relationship with Takashima began when former Nomart director Satoshi Hayashi encountered his work at Takashima’s solo exhibition at KYOTOba (Kyoto) in 2023. Moved by its profound impact, Hayashi invited, Takashima to participate in two commemorative exhibitions celebrating Nomart’s 35th anniversary, leading to this long-awaited first solo exhibition at the gallery.
This exhibition features works of various scales, from large pieces with striking presence to smaller sculptures, as well as luminous works and drawings. Together they form an installation space where each piece interacts and resonates with the others. As Takashima's solo exhibitions are rare in the Kansai region, we invite you to engage firsthand with his many forms of “emptiness.”
We look forward to welcoming you to his landmark exhibition at Gallery Nomart.

-

Artist Statement

"Fill with Empty" series consists of portraits in which the faces of living creatures - human, animal and otherwise - are replaced by the open holes found in ceramic vessels such as vases and pots. Each piece is handmade from pottery clay, carefully hollowed out using the traditional hand building techniques. Although the faces are absent with their expressions missing, the presence of each figure can be felt through their posture and gestures.

The phrase "Fill with Empty" does not signify a state of void, but rather a space brimming with infinite possibilities. By deliberately making the defining feature of a face “empty,” the relationship between figure and ground is reversed, opening new avenues of interpretations.

In my practice, I explore the fluid boundaries between “art” and “craft,” “presence” and “absence.” I seek to capture the existence that emerges in these liminal spaces, creating vessels that hold thoughts and emotions.

- Hideo Takashima