particle
上田 佳奈
Kana Ueda
2025.8.2(sat) - 2025.9.6(sat)
13:00 - 19:00 日曜・祝日休廊
Closed on Sunday and National Holiday
photo: Yoshitaka Orita
夏期休廊:8月10日(日) - 14日(木)
Summer Holidays:2025.8.10 sun - 14 thu
■ Gallery Talk & Opening Party
2025.8.2 sat 18:00 - *予約・料金とも不要
■Closing Live "particle"
2025.9.6 sat, open 19:00 / start 19:30 -
chage: adv.¥2,500. / door ¥3,000. *予約制 (定員30名)
act: sara (.es) x 宇都宮泰 Yasushi Utsunomia
--
浮遊するparticle(粒子)は曖昧な像を結び、「見る」ことを問いかけるー
2025年最注目の作家、上田佳奈ギャラリーノマル初個展
上田佳奈は、「版」を通じて写しと実像の間に生じるわずかなズレや曖昧さに着目し、知覚や認識のあり方を問い直す作品を制作してきた作家です。
兵庫県に生まれ、ロンドン芸術大学セントラル・セント・マーチンズでファッションデザインを学んだ後、大阪美術専門学校で版画を履修。以来、版画を中心に写真や映像も手がけながら、関西を拠点に各地で精力的に発表を続け、評価を高めてきました。今年2025年には、「第4回PATinKyoto 京都版画トリエンナーレ」で大賞を受賞。今最も期待される若手作家の一人として注目を集めています。
ノマルでは、2020年の若手公募展「U30 - Whom do you suspect?」に初参加。その後3度のグループ展を経て、本展が上田にとってノマル初個展となります。今展の中心となるのは、「particle」と「#illusion #幻影」という二つのシリーズです。
「particle」シリーズでは、点の集合による印刷技術と、あらゆる存在が粒子でできているという科学的視点から、肖像というモチーフに新たな意味を与えています。ミクロな単位の積層がマクロな像を形づくるその構造は、私たちの世界への眼差しを問い直します。
一方の「#illusion #幻影」は、SNS上で読み込み中に表示されるぼやけた画像に着想を得たシリーズです。不安定な通信環境下で一瞬だけ現れる曖昧なイメージを、シルクスクリーンで粗い網点として定着させた作品群は、個人的な投影を許容する“鏡”のように、見る者の記憶や感情を呼び起こします。
いずれのシリーズも、上田が一貫して追求してきた「見る」行為と「写す」技法、そしてそこに潜む不確かさへの問いから生まれたものです。さらに本展では、ノマルの工房と初めてコラボレーションした版画作品も発表予定。「版」への新しいアプローチをご覧いただきます。
我々の知覚そのものに新たな問いを投げかける、ノマルでの上田佳奈の試み。多くの方が驚愕と感動を覚えることを確信しています。ご高覧のほど、よろしくお願いいたします。
[作家コメント]
子どものころ、建築図面にならって、教室にいる自分を真上から描くという授業があった。幽体離脱するように身体から抜け出して空間を俯瞰することで、それまで当たり前だった日常の見え方が一変したのをよく覚えている。授業が終わったあとも、「この瞬間を上空から見たら、どう映るだろう」と、ふと考えることがあった。それは、世界の見え方に唯一の正解がないことに気づかせてくれた、私にとっての原体験だったように思う。
似たような驚きは、あらゆる物質が粒子でできていると知ったときにもあった。観察するレンズやフレームを変えるだけで、世界はまったく異なる姿を見せる。ひと続きに見えるものも、実際には無数の断片や層が折り重なり、入れ子状に構成されている。こうした感覚は、のちに版画という技法と出会うことで、より実感をもって理解できるようになった。
版画では、イメージを版に写し取る過程で細部が失われたり、意図せず書き換えられたりすることがある。さらに、同じ版を用いても、刷りの条件によって像がわずかに揺らぐ。粒子レベルで考えれば、完全な複製などそもそも成立しないと言えるだろう。
こうした考え方は、版画だけでなく、日常で私たちが行っている「ものの見方」にも通じているように思う。私たちは、外界からの信号や情報、言葉や概念などを、あたかも固定されて確かなものであり、等しくコピーや交換が可能なもののように扱っている。しかし実際には、知覚する側とされる側、送り手と受け手との関係性によって、ものごとの現れ方は絶えず変化する。私たちが「見えた」「わかった」と感じるそのものごとも、主体と客体のあいだに一時的に立ち現れる現象にすぎず、その背後には、選ばれなかった無数の可能性が静かに漂っている。
本展示で紹介する2つのシリーズ「particle」と「#illusion #幻影」は、それぞれ異なる出発点を持ちながらも、前代表の林さんから「本質的なところでつながっているのでは」と見出してくださったことをきっかけに、並置して展示することになった。視点の転換は、いつも外との接触によって引き起こされる。
粒子と全体、ミクロとマクロ、記号と意味──そのあわいを行き来することで、焦点がやわらかくほどけ、世界の見え方に新たな広がりが生まれればと思う。
上田 佳奈 Kana Ueda
--
Floating particles form ambiguous images, questioning the act of “seeing” —
Kana Ueda’s First Solo Exhibition at Gallery Nomart, One of the Most Anticipated Artists of 2025
Kana Ueda is an artist who has consistently explored the subtle shifts and ambiguities that arise between the original and its reproduction through printmaking, questioning how we perceive and recognize images. Born in Hyogo Prefecture, she studied Fashion Design at Central Saint Martins, University of the Arts London, and later pursued Printmaking at Osaka College of Art. Since then, she has worked primarily with print media, also engaging with photography and video. Based in the Kansai region, she has actively exhibited across Japan, steadily gaining recognition.
In 2025, Ueda received the Grand Prize at the 4th PATinKyoto: Kyoto Print Triennale, a major achievement that brought her further into the spotlight. She is now regarded as one of the most promising young artists of her generation.
Ueda first exhibited at Gallery Nomart in the 2020 group show U30 – Whom do you suspect?, an open-call exhibition for emerging artists. After participating in three subsequent group shows, this exhibition marks her first solo show at Nomart. It features two major series: "particle" and "#illusion #genei".
In the particle series, Ueda reinterprets the portrait genre through a dual framework: the dot-based visual logic of printmaking and the scientific notion that all matter is made of particles. These works, composed of microscopic units that coalesce into larger images, compel viewers to reexamine how we visually construct the world.
The #illusion #genei series takes its inspiration from the blurred images briefly seen while content is still loading on social media platforms. Capturing these ephemeral images through coarse halftone silkscreen printing, the resulting works resemble mirrors that evoke personal memories and emotions in the viewer.
Both series emerge from Ueda’s long-standing interest in the act of “seeing,” the process of reproduction, and the uncertainties that lie in between. This exhibition also presents new print works created in collaboration with Nomart’s printmaking studio—a first for the artist—offering fresh approaches to the medium of print.
With this solo exhibition, Kana Ueda challenges the foundations of visual perception. We are confident her work will astonish and move audiences. We warmly invite you to experience this remarkable debut at Gallery Nomart.
[Artist Statement]
Early in primary school, we were asked to draw ourselves in the classroom from a bird’s-eye view, mimicking architectural diagrams.I clearly remember how stepping outside my body and seeing the space from above completely changed the way I viewed my everyday life. Even after the class ended, I would sometimes catch myself wondering, "What would this moment look like from above?" Looking back, I realize this was one of the first times I truly grasped that there is no single, correct way to perceive the world.
I felt a similar kind of wonder when I first learned that everything around us is made up of particles. Simply by shifting the lens or frame of observation, the world reveals entirely different aspects of itself. What appears continuous is, in fact, composed of countless fragments and layers, nested within one another. Later, when I came across printmaking, I began to understand this more tangibly and deeply.
In printmaking, details can be lost or unintentionally altered in the process of transferring an image onto a plate. Even when using the same plate, the resulting image can subtly shift depending on the printing conditions. From a particle-level perspective, you could say that a true reproduction doesn’t actually exist.
This idea extends beyond printmaking into how we perceive everyday life.We often treat signals from the outside world—information, words, and concepts—as if they are fixed and certain, something that can be perfectly copied or exchanged. But in reality, the way things appear is constantly shaped by the relationship between perceiver and perceived, sender and receiver. What we believe we’ve "seen" or "understood" is always a fleeting phenomenon that arises in the space between subject and object. Behind it, countless unchosen possibilities quietly drift.
The two series presented in this exhibition, particle and #illusion #genei, originated from different starting points but were brought together after Hayashi-san, the former director, pointed out that from a broader perspective, they are fundamentally connected. A shift in perspective is always triggered by contact from the outside.
By moving between particles and the whole, micro and macro, symbol and meaning, I hope the focus of the viewers gently unravels, opening up new ways of seeing the world.
Kana Ueda