ConS: BConKS_6p, RConWS_6p, KandGonG_4p, Doll or Hub, memo etc.
中原 浩大
Kodai Nakahara
2025.9.20(sat) - 2025.10.18(sat)
13:00 - 19:00 日曜・祝日休廊
Closed on Sunday and National Holiday
■ Opening Party
2025.9.20 sat 18:00 - *予約・料金とも不要
■Closing Live "Encounters"
2025.10.18 sat, open 19:00 / start 19:30 -
chage: adv.¥2,500. / door ¥3,000. *予約制 / 定員30名
act: sara (.es)
piano, percussion, 内田静男 Shizuo Uchida
4 strings
>>
Live詳細・ご予約
--
自身8年ぶりとなる注目の個展 ー
圧倒的スケールで見るひとの知覚を揺さぶる衝撃の新/近作展!
中原浩大は1980年代前半の大学在籍中から巨大な立体造形や絵画作品で一躍注目を集め、早くから国内外での大規模な展覧会に参加。90年代に入るとレゴブロックやアニメのフィギアを用いた作品、デジタルメディアを用いたインタラクティブアートやインスタレーションなど、その多様で革新的な表現方法は同時代の作家だけでなく現在に至る若手アーティストに多大な影響を与えています。
また一方で、共同研究・プロジェクトなどにも積極的に携わり脱領域的アプローチを実践。その変わることなく真摯に美術・芸術に向き合う姿勢、そして産みだされた作品は、各時代を通してアートシーンで独自の存在感を放っています。
今回、ギャラリー1Fには、《ConS: BConKS_6p, RConWS_6p》(2023年制作/12枚組)と《KandGonG_4p》(2025年制作/4枚組)の2点が展⽰されます。前者のタイトルであるConS(コンズ)は、Circle on Squareの頭⽂字をとった略語・⾃作の造語であり、pros and consのcons(=短所、否)でもあります。これまでにいくつか制作されてきたConSはいずれもが複数の平⾯を1組とし、中原いわく「未成熟な概念モデル」であるとする図形は、7:5:3や90%という⽐率と、いわゆる⾚、⽩、⻘、⿊といった⾊が⽤いられているのが特徴です。90年代半ばにあるテレビ中継を⾒ていてふと思いついたアイデアから⽣まれたといい、当時のオリジナルプランは、巨⼤な⽩⾊の正⽅形と矩形(500x500cm、700x500cm)の各中央に⾚⾊の正円(直径300cm)を組み合わせた⼆つの図形と、⼿前の床に会場を訪れる⼈々が持参した花が並べられているインスタレーションであったといいます。
今展では、ConSから派⽣した新作《KandGonG_4p》とともに、会場全体が巨⼤な図形と⾊⾯平⾯群で埋め尽くされる予定です。その圧側的なスケール感と⾊彩構成から鑑賞者は何を感じ取ることができるでしょうか。
ギャラリー2Fでは初公開となるレゴブロックを使⽤した⽴体作品の展⽰をはじめ、こちらも近・新作品によるバラエティーに富んだ展⽰構成となる予定。また今回もノマルの⼯房とのコラボレーションによる新作版画の出版を予定しています。
前回2017年の個展よりはや8年。その間も思索と制作を続けてきた中原のこの数年の成果の⼀端を発表する今展。ぜひともこ注⽬のほど、よろしくお願いいたします。
作家コメント:
1. ConS: BConKS_6p, RConWS_6pは、12種類の"Circle on Square"からなる。2023年に京都文化博物館に展示した同作(*1)を2段に配置し再展示する。
2. KandGonG_4pは、4種類の"blacK and Green on Green"からなる。
3. Doll or Hubは、Legoを使用した2つの同形立体。
4. memo etc.は、昨年12月に京都市立芸術大学内で展示した「メモ etc. + 教えられて、色紙の多面体に紙の花を飾る」(*2)の再展示、及び今年7月に同大学ギャラリー@KCUAで掲示した4枚のメモ(*3)に何枚かをスケッチブックから追加して再展示する。
2025.07.28
中原浩大
*1 : 2023年/京都市美術⽂化賞第35回受賞記念展/京都⽂化博物館
*2 : 2024年/国際的⾮暴⼒展 #W_INTER_2024/京都市⽴芸術⼤学内
*3 : 2025年/国際的⾮暴⼒展 #SUM_MER_2025/京都市⽴芸術⼤学ギャラリー@KCUA
Kodai Nakahara’s first solo exhibition in eight years — a stunning presentation of new and recent works that shake the viewer’s perception with overwhelming scale and impact!
Kodai Nakahara first attracted significant attention in the early 1980s while still a university student, with his large-scale sculptural and painting works. He soon participated in major exhibitions both in Japan and abroad. In the 1990s, his practice expanded to include works using LEGO blocks and anime figures, as well as interactive and digital media installations. His diverse and innovative approaches have profoundly influenced not only his contemporaries but also younger generations of artists active today.
At the same time, Nakahara has actively engaged in collaborative research and cross-disciplinary projects, consistently pursuing an approach that transcends conventional boundaries. His unwavering commitment to art and the works that emerge from it have maintained a distinct and enduring presence within the art scene through every era.
On the first floor of the gallery, two works are presented: ConS: BConKS_6p, RConWS_6p (2023, set of 12 panels) and KandGonG_4p (2025, set of 4 panels). The title ConS is an invented term coined by the artist, derived from the initials of “Circle on Square,” while also playing on the word “cons” (meaning “negatives” or “disadvantages”) from “pros and cons.” All works in the ConS series consist of multiple flat panels grouped together, featuring geometric figures that Nakahara describes as “immature conceptual models.” These works are characterized by proportions such as 7:5:3 or 90%, and by the use of primary colors — red, white, blue, and black. Nakahara has said that the idea first came to him in the mid-1990s while watching a televised event; the original plan consisted of two enormous geometric paintings — a white square (500×500 cm) and a white rectangle (700×500 cm), each with a red circle (diameter 300 cm) in the center — accompanied by an installation of flowers brought by visitors and arranged on the floor in front.
In this exhibition, KandGonG_4p, a new work developed from the ConS series, will fill the gallery space together with large geometric forms and expanses of color. What sensations or perceptions will viewers derive from this overwhelming scale and color composition?
On the second floor, Nakahara presents for the first time sculptural works made of LEGO blocks, along with a variety of other recent and new pieces. The exhibition also includes the publication of new print editions in collaboration with Nomart Editions.
It has been eight years since Nakahara’s last solo exhibition in 2017. During this period, he has continued his deep inquiry and production. This exhibition offers a glimpse into the fruits of his ongoing exploration — we invite you to experience this remarkable new presentation.