地球と宇宙に触れる夢
Dream of Touching the Earth and Cosmos

植松 奎二
Keiji Uematsu

2025.11.1(sat) - 2025.11.22(sat)
13:00 - 19:00 日曜・祝日休廊
Closed on Sunday and National Holiday





■ Opening Party *渡辺信子によるピアノ演奏有り
  2025.11.1 sat 18:00 - *予約・料金とも不要
■ Closing Event "地球と宇宙に触れる夢"
  2025.11.22 sat, open 19:00 / start 19:30 -
  charge : adv. ¥3,000 / door. ¥3,500 定員30名 *要予約
  act:針山愛美 Emi Hariyama バレエダンサー / sara (.es) ピアニスト

--

去る7月にEXPO2025フランス館イベントホールで開催された3日間限りの個展の印象も記憶に新しい植松奎二。ギャラリーノマルでは昨年に引き続き2年連続となる個展を開催いたします。

植松奎二は70年代より現在までドイツと日本を拠点に国内外で精力的に活動。1988年の第43回ヴェネチア・ビエンナーレへの参加をはじめ、2014年ニューヨーク近代美術館の作品収蔵、2016年テートモダンでのグループ展参加や、ロンドン、パリ、デュッセルドルフ、ニューヨーク等で定期的に個展を開催しています。一方国内では2013年に中原悌二郎賞を受賞。近年では2021年の芦屋市立美術博物館、2022年の鹿児島県霧島アートの森での個展など、公立館での大規模な発表を通して国内外での評価をさらに高めています。

ギャラリー空間に小宇宙を創り出す
今回の個展では、植松が長年に渡り関心を持って取り組んでいる、重力や引力など目には見えない普遍的な力を、インスタレーションや彫刻作品、また複数のドローイングを通しての可視化し、ギャラリーという限られた空間の中で、「宇宙に触れる」ことを試みます。

長いキャリアを通し一貫して高い意識と情熱をもって新たな表現に挑む植松奎二。尽きることのないイメージの発露を凝縮した今回の新作展を、是非ともご高覧ください。


作家コメント

世界の構造、存在、関係をよりあらわに見えるようにして何かを発見したい。見えないものを見えるようにしたいと思いながら制作してきた。それは、ときには物と物との間にある重力、引力といった目に見えない普遍的な力への関心であったり、根源的な物と宇宙的な力への素朴な関心である。
そして自然や地球、宇宙といったものに囲まれている、人間の存在に対する問いかけである。

今回の個展のタイトルは『地球と宇宙に触れる夢』である。

僕は50年以上にわたって地球と宇宙に対する素朴な考え方、関心、見方、関わりかた、を作品として目に見えるかたちにしてきた。その思考は『地球と宇宙に触れる夢』の旅である。

今回画廊空間に地球を表す「軸・経度・緯度」と地球の大半を占める水、と水平と垂直と重力、と宇宙からの贈りものとしての鉄隕石からなる作品が作られる。壁面には見えない重力を見えるかたちにした作品と「宇宙に触れる」と題されたドローイングが展示される。
これらから地球と宇宙、自然と人間に関わる関係を示すような、小さな宇宙空間を画廊の中に創り出すことを考えている。

僕たちの持っている常識的な視覚を覆し、知覚を超えた新鮮な驚きと発見の場を空間の中に創り出せると思っている。

植松奎二



The memory is still fresh of Keiji Uematsu’s three-day solo exhibition held this past July at the Expo 2025 France Pavilion Event Hall. Following last year’s presentation, Gallery Nomart is pleased to host his solo exhibition for the second consecutive year.

Since the 1970s, Uematsu has been active both in Japan and Germany, continuing to present his work internationally. Highlights include his participation in the 43rd Venice Biennale in 1988, the acquisition of his work by The Museum of Modern Art, New York in 2014, participation in a group exhibition at Tate Modern in 2016, and regular solo exhibitions in London, Paris, Düsseldorf, and New York. In Japan, he received the Nakahara Teijirō Prize in 2013, and more recently, major solo exhibitions at the Ashiya City Museum of Art and History (2021) and the Kirishima Open-Air Museum in Kagoshima (2022) have further solidified his reputation both domestically and abroad.

Creating a Microcosm within the Gallery Space
In this exhibition, Uematsu explores invisible, universal forces such as gravity and attraction—an enduring theme in his practice—through installations, sculptures, and a series of drawings. Within the finite space of the gallery, he seeks to create an experience of “touching the universe.”

Throughout his long career, Keiji Uematsu has consistently pursued new forms of expression with unwavering dedication and passion. We warmly invite you to experience this new body of work, which condenses the boundless outpouring of his imagination.


Artist’s Statement

I want to make the structure, existence, and relationships of the world more visible, in order to discover something new. My practice has long been guided by a desire to render the invisible visible. At times, this has meant an interest in the invisible universal forces—such as gravity and attraction—that exist between objects, and at other times, a simple fascination with the fundamental nature of things and cosmic forces. Ultimately, my work poses questions about human existence, surrounded as it is by nature, the earth, and the universe.

The title of this exhibition is “Dream of Touching the Earth and the Cosmos.”

For over fifty years, I have sought to give tangible form to my simple ideas, interests, perspectives, and relationships with the earth and the cosmos. This journey has been, in essence, a “dream of touching the earth and the universe.”

In this exhibition, I will create works in the gallery space that incorporate the “axis, longitude, and latitude” symbolizing the earth, water that covers most of its surface, the forces of horizontality, verticality, and gravity, as well as iron meteorites—gifts from the universe. On the walls, I will present works that make invisible gravity visible, along with drawings titled “Touching the Cosmos.” Together, these elements will create a small cosmos within the gallery, suggesting the relationships that connect the earth and the universe, nature and humankind.

I believe that such a space can overturn our ordinary modes of vision and generate fresh encounters with wonder and discovery that transcend perception itself.

Keiji Uematsu