流れること / 留めること
Streaming / Staying

今村 源
Hajime Imamura

2021.6.5(sat) - 2021.7.3(sat)
13:00 - 19:00 日曜・祝日休廊
Closed on Sunday and National Holiday


plan drawing, 2021




[展示風景] Streaming / Staying / 流れること / 留めること(動画)



Streaming / Staying - kinoko I / 流れること / 留めること - キノコ I(動画)



Streaming / Staying - shika / 流れること / 留めること - シカ(動画)



Streaming / Staying - shida / 流れること / 留めること - シダ(動画)

--

○ 最終日 関連イベント .es(ドットエス) Closing Live "流れること / 留めること"
  2021.7.3 sat, open 19:00 / start 19:30 -
  charge:¥2,000 予約制 
  出演:sara(.es, Piano)/ 内田静男 Shizuo Uchida(Bass)
  >> Live情報


>> COVID-19感染予防対策について / About COVID-19 infection prevention measures

--

作品と空間全体が1つにつながり響きあう ー
無数の作品とともに、緩やかに時間が流れるひと時

普段、気にも留めないありふれたものに、少しの隙間を加える、あるいは天地を入れ替えたり裏返したり。一見するとユーモラスな造形が多いが、心静かに対面すると、その軽く透明感のあるイメージから一転、日常と表裏一体にある深遠な世界が観る人の眼前に広がってくるー。
80年代前半より制作活動をスタート、そのいずれにも寄らない独自の哲学的作風で早くから注目を集め、多方面から多くの支持を得ている、関西、そして日本を代表する現代美術作家の一人、今村源。ギャラリーノマルでは2017年以来4年振りとなる個展を開催いたします。


受動と能動の狭間を作品とともに揺れ動く、体感的展示空間

今村は以前より、運動と静止の均衡が保たれた状態に関心をもち、独楽(コマ)や振り子といったモチーフを作品として登場させてきました。それは固定された状態(硬く強い彫刻、あるいは当たり前とされる常識)へのアンチテーゼというより、そうした状態を内包する自我からの脱却の試みとして、ながらく今村のテーマとなっています。 今回の展覧会では、グレーに着色された針金を素材に、平たく成型された様々な生物のかたちをした無数の彫刻が一本の糸でつながり広い画廊壁面の其処此処でクルクルと回転している、ユニークなインスタレーションを中心に、作家初となる映像を用いた展示も予定。 またそれ以外にも、今回のテーマから発案された、インスタレーションに用いられる彫刻作品を使用した新作版画も同時並行で制作中です。

ユニークな表現の中に深い想いが込められた今回の展示と作品の数々を、ご高覧くださいますよう、どうぞよろしくお願いいたします。

--

作家コメント

流れることと留めること

 小学校の頃犬を飼っていてよく散歩に出かけた。子供の力では散々引っぱられ走り回って帰ってくる。その後共に喉がカラカラになって水をあげていたのだが、その時の様が思い出される。犬はボールに満たした水に舌を入れ、巻き込むように必死に動かしながら飲む。半分以上舌から流れ落としながら、わずかに絡め取られた水を何度も何度も動かし口の中に流し込んでいた。なんとも効率の悪いもどかしいことだ。こちらはコップで一気にぐびぐびである。思えば人が初めて両手合わせてその窪みに水を貯めて飲めるようになったのはいつ頃なのだろうか。人とは呼べない頃まで遡るのかもしれない。口から直接吸い込むこともできたのだろうが、流れる水を一旦手のひらに留め置き、一気に飲み干すことはさぞ快感であったろう。さらに器を作ってあの流れる水を汲み留めることは尚のこと衝撃的な出来事であったに違いない。流れるものを留め置くことへの欲望はこんなことから始まって膨らんでいったのかもしれない。食や住などなど、留め置くことが人が人として成立することとパラレルに進みながらますます肥大化の一途を辿っているようだ。
 こと彫刻に目を向けるとやはり流れるものの形象を追い、それを留め置くことに必死になって立ち向かっているともいえる。手のひらに一瞬溜め込まれたように見える水のごとくその一瞬の快感を求めて終わらない鋭意がつづく。でもそろそろ流れる方向へと、それこそ流れていっても良さそうであるのだが、この留め置くことはなかなか手強い。

今村源


--

Works and the entire space are connected and resonate together as one ―
With the countless works, the moment of time streams away slowly.

Add a little opening to those ordinary things that we don’t normally pay attention to, revers them up and down or turn them inside out. Many of the works might be perceived humorously at the first glance, but when you face them quietly, their light and transparent images take a turn to a profound world integrated everydayness unfolding before your eyes.
Starting his creative activity in the early 1980s with his unique philosophy and gaining attention and support from various fields, Hajime Imamura, is now one of the representative contemporary artists in Japan. He is going to hold the solo exhibition at Gallery Nomart for the first time in four years since 2017.


An experimental exhibition space making audience move with the work that is between passive and active.

Hajime Imamura has long been interested in the state of balance between motion and stillness, and has used motifs such as “Spinning top(Koma)”,”Pendulum(Huriko)” as motifs. Rather than being an antithesis to a fixed concept ((Like hard and strong sculptures or common sense taken for granted.), it is more like a attempt to release himself from the ego that encompasses such concept. which has been the theme of his creation for a very long time.
On this exhibition, a large amount of flatten shaped sculptures of creatures formed by the grey-colored wired were connected together with a thread, and they will spinning around here and there on the huge wall of the gallery. Revolving around this unique installation, the artist will also be exhibiting his first video work. In addition, the new print series which originates from the theme of the exhibition and uses the sculptures of the installation is now producing in parallel.

--

Artist Statement :

Streaming and staying

When I was in elementary school, I had a dog and we often went for a walk.We came back home after I was dragged around too much for a child’s strength. Afterwards we both got thirsty, so I gave it some water. I remember that scene. The dog put its tongue into the bowl of water and drank it, moving it frantically as if it was trying to roll the water down to the throat. Nonetheless more than half of the water flowed off from its tongue and it could just pour a little of entangled water over and over again into its mouth. It was a frustratingly inefficient process. I can gulp down the water with a cup. I wondered that when the first time humans stored water in the hollows of their hands and drank it. It may have been as far as the time when we couldn’t even call ourselves human. It could have been possible to drink directly from the mouth, but it must been a great pleasure to hold the flowing water in the palms of one’s hand and drink it all at once. What will happen must have been more astounding to make a bowl to hold the flowing water. The desire to keep things going to stream away may have started in this way and grew. It seems that the desire to preserve things such as food and shelter has been growing in parallel with the process that people are established as people.

If we look at sculpture, the process of creation is still to chase the dynamic images and struggle to keep them. Like water that seems to be momentarily stored in the palm of one’s hand, the never- ending effort and keenness to pursue the momentary pleasure continues in this process. However, it seems that it is time to let it stream away. But making it stay is harder to resist.

Hajime Imamura